Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Stowarzyszenie "Nadzieja" » Aktualności » Wycieczka do Sandomierza – Puław – Kazimierza Dolnego

Wycieczka do Sandomierza – Puław – Kazimierza Dolnego

W dniach 11 i 12 lipca Stowarzyszenie „Nadzieja” w Malanowie zorganizowało wycieczkę do Sandomierza,Puław i Kazimierza Dolnego.

Sandomierz jest jednym z piękniejszych miast w Polsce malowniczo położonym na nadwiślańskiej skarpie. Ten królewski gród to żywy świadek historii i kultury naszego państwa. Po przybyciu na miejsce w pierwszej kolejności wspięliśmy się na gotycką Bramę Opatowską, która uważana jest za symbol miasta. Widać stamtąd nie tylko panoramę Sandomierza, ale również zachwycającą błękitną wstęgę Wisły. Następnie kto czuł się na siłach przeszedł Podziemną Trasę Turystyczną czyli połączenie dawnych miejskich piwnic i magazynów. Jest to prawdziwy podziemny labirynt do którego wchodzi się po 364 schodach 12 metrów pod ziemię. Niektóre korytarze i komory mają swoje nazwy m.in. jest tu korytarz straceńców, sala katowska, chodnik górniczy, komnata Haliny. Po wyjściu z lochów zwiedziliśmy też gotycką bazylikę katedralna, którą zdobią przepiękne obrazy,rzeżby i organy. Z zewnątrz obejrzeliśmy również zamek królewski, Dom Długosza, spacerowaliśmy po starówce gdzie kręcone były sceny do film „Ojciec Mateusz”. Kto chciał mógł zwiedzić „ Świat Ojca Mateusza” czyli muzeum poświęcone temu filmowi, w którym mieści się gabinet figur woskowych.

Po pożegnaniu się z tym pięknym miastem udaliśmy się na nocleg do Puław, by następnego dnia rozpocząć zwiedzanie kolejnego miasta nad Wisłą. Niewątpliwie do najciekawszych atrakcji tego miasta należy barokowy Pałac Czartoryskich, wokół którego znajduje się 30 hektarowy park.

Spacerem po parku zakończyliśmy nasz pobyt w Puławach i ruszyliśmy do następnego uroczego nadwiślańskiego miasta czyli Kazimierza Dolnego. Rozrzucone wśród zielonych wzgórz budowle przypominają o bogatej przeszłości tego miasta. Ponad nim górują ruiny romańskiej twierdzy wybudowanej przez Kazimierza Wielkiego. Pierwotnie była to budowla obronna z budynkami mieszkalnymi, basztą oraz wieżą nazwaną Wieżą Łokietka. Na sam szczyt baszty wspinaliśmy się stromymi ,wąskimi schodami, ale warto było . Widok z niej niweczył trud wspinaczki.

Sercem Kazimierza jest brukowany Rynek. Tutaj gromadzą się mieszkańcy, turyści, artyści, odbywają się różne imprezy.Piękne zabudowania i ciekawe detale sprawiają, że chce się tutaj przebywać.

Symbolem tego malowniczego miasteczka jest kogut, którego podobiznę wykonanego z ciasta drożdżowego mieliśmy okazję zakupić.

Nasz pobyt w Kazimierzu Dolnym zakończył się rejsem po Wiśle, podczas którego mogliśmy trochę odpocząć po wyczerpującym zwiedzaniu miasta.

Wycieczka była jednym z zadań projektu „Ze sztuką przez pokolenia” współfinansowanego ze środków Gminy Malanów.